KONSEP KEJIRANAN
KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM (E-FOLIO)
DEPARTMENT OF MECHANICAL ENGINEERING
SUBJEK |
KOMUNIKASI
DAN PENYIARAN ISLAM |
TAJUK |
KONSEP
KEJIRANAN |
NAMA |
MUHAMMAD
AIMAN BIN AZHAR |
KELAS |
DKM5D |
NAMA PENSYARAH |
USTAZ
KAMAL |
ISI KANDUNGAN
BIL |
TAJUK |
1 |
1.0
PENGENALAN |
2 |
2.0 DEFINISI |
3 |
3.0 OBJEKTIF KAJIAN |
4 |
4.0 PERANAN JIRAN DALAM MENGURANGKAN KADAR JENAYAH 4.1 HAK JIRAN
YANG PERLU DIPELIHARA 4.2 JIRAN
BUKAN ISLAM 4.3
ADAB BERJIRAN TETANGGA MENURUT IMAM AL GHAZALI 4.4
KEDUDUKAM JIRAN MENURUT KEUTAMAAN |
5 |
5.0 LAMPIRAN |
6 |
6.0 PENUTUP |
7 |
7.0 RUJUKAN |
1.0
PENGENALAN
Semangat hidup berjiran yang kita warisi sejak turun
temurun, kini jelas semakin terpinggir. Keadaan tersebut tidak wajar dibiarkan
kerana hidup berjiran banyak manfaatnya. Dengan semangat kejiranan, masalah
jenayah dapat dikurangkan. Kita tidak dapat menafikan bahawa kejadian pecah
rumah kerap berlaku ketika penghuninya tiada di rumah. Jika semangat kejiranan
dalam masyarakat kita kuat, masalah sedemikian dapat dielakkan kerana sebagai
jiran yang bertanggungjawab, seseorang itu akan prihatin terhadap rumah dan
harta benda jirannya ketika ketiadaan mereka. Mereka akan membantu melihat
persekitaran rumah tetangga dan mengambil tindakan yang sewajarnya jika berlaku
sesuatu yang meragukan.
Untuk
memupuk semangat kejiranan, sistem pendidikan memainkan peranan penting iaitu
melalui mata pelajaran tertentu seperti Pendidikan Agama, Pengetahuan Moral
ataupun melalui penyerapan dalam mata pelajaran lain. Dengan cara ini, amalan
hidup berjiran dapat dipupuk di kalangan kanak-kanak. Matlamat pengajaran
haruslah menekankan pengamalan budaya tersebut dalam kehidupan sebenar. Bukan
hanya setakat mengetahuinya di atas kertas sahaja. Memupuk budaya ini di kalangan
kanak-kanak adalah lebih mudah. Bak kata pepatah, “melentur buluh biarlah dari
rebungnya”.
Langkah
meningkatkan kesedaran di kalangan orang ramai juga tidak kurang pentingnya.
Mereka harus selalu diingatkan agar mengunjungi antara sesama jiran pada waktu
perayaan agar mereka dapat mengenali antara satu sama lain. Begitu juga amalan
mengadakan rumah terbuka perlu digalakkan. Sikap pentingkan diri dan
berprasangka buruk terhadap jiran seharusnya dihapuskan kerana sifat ini
menghalang pembentukan budaya tersebut.Memandangkan amalan hidup berjiran dapat
menjamin pewujudan masyarakat penyayang yang amat penting dalam negara majmuk
seperti di negara kita, maka kita mestilah sama-sama mengamalkannya.
Seterusanya, pelbagai aktiviti kemasyarakatan seperti rukun tetangga,
kenduri dan gotong-royong perlu dijalankan supaya hubungan antara rakyat
berbilang kaum dapat dieratkan. Penduduk kawasan perumahan setempat harus
mengambil inisiatif untuk menjalankan aktiviti yang melibatkan rakyat pelbagai
kaum seperti meraikan perayaan - perayaan di Malaysia bersama-sama. Aktiviti
hari keluarga dan pesta budaya Malaysia juga dapat meningkatkan semangat
kejiranan di antara rakyat Malaysia.
2.0
DEFINISI
Dari segi bahasa atau etimologi, jiran berasal
daripada bahasa Arab yang membawa pengertian orang yang tinggal bersebelahan
atau tetangga.
Dari segi
istilah jiran adalah orang-orang yang tinggal bersebelahan dengan rumah,
bersebelahan kampung, daerah malahan lebih besar daripada itu iaitu jiran yang
bersebelahan dengan negara. Jiran juga bererti ahli-ahli 40 buah rumah setiap
penjuru yang mengelilingi rumah individu. Hal ini sebagaimana hadith riwayat
Abu Daud, telah bersabda Rasulullah s.a.w iaitu :
Maksudnya : “Empat puluh buah rumah tetap sebagai
jiran tetangga”.
3.0
OBJEKTIF
KAJIAN
Kajian ini membincangkan tentang hubungan kejiranan
dalam masyarakat sebagaimana yang dituntut dalam agama Islam. Kajian ini dibuat
bertujuan untuk mengenal pasti konsep kejiranan itu sendiri yang meliputi
hikmah, tanggungjawab dan hak-hak serta permasalahan yang dihadapi dalam mewujudkan
hubungan kejiranan dalam kehidupan masyarakat. Kaedah yang digunakan ialah
melalui penyelidikan perpustakaan dengan mengumpulkan bahan-bahan dan maklurnat
yang berkaitan daripada buku-buku dan lain-lain penerbitan. Di samping itu
kaedah kajian juga dilakukan melalui hasil pemerhatian secara rambang dalam
beberapa perkara yang berkaitan. Di antara objektif kajian ialah untuk memberi
kefahaman kepada semua masyarakat khususnya masyarakat Islam tentang sejauhmana
tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh mereka dalam hidup berjiran serta
mengetahui prinsip-prinsip pergaulan sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam
agar perpaduan dan permuafakatan di kalangan masyarakat dapat diwujudkan. Ini
memandangkan masyarakat hari ini semakin hari semakin mengabaikan
tanggungjawabnya sebagai seorang jiran. Hasil kajian yang dibuat menunjukkan
bahawa semangat kejiranan itu penting sebagai salah satu cara untuk mewujudkan
perpaduan di kalangan masyarakat seterusnya melahirkan sebuah negara yang aman
dan makmur.
4.0
PERANAN
JIRAN DALAM MENGURANGKAN KADAR JENAYAH.
Semangat hidup berjiran
yang kita warisi sejak turun temurun, kini jelas semakin terpinggir. Keadaan
tersebut tidak wajar dibiarkan kerana hidup berjiran banyak manfaatnya. Dengan
semangat berjiranan, masalah jenayah dapat dikurangkan, kita tidak dapat
menafikan bahawa kejadian pecah rumah kerap berlaku ketika pnghuninya tiada di
rumah, jika semangat kejiranan dalam masyarakat kita kuat, masalah sedimikian
dapat dielakkan kerana sebagai jiran yang bertanggungjwab, seseorang itu akan
prihatin terhadap rumah dan harta benda jirannya ketika ketiadaan mereka.
Mereka akan membantu melihat persekitaran rumah tetangga dan mengambil tindakan
yang sewajarnya jika berlaku sesuatu yang meragukan.
Untuk memupuk semangat
kejiranan, system pendidikan memainkan peranan penting iaitu mata pelajaran
tertentu seperti Pendidikan Islam, Pengetahuan Moral ataupun melalui penyerapan
dalam mata pelajaran lain. Dengan cara ini, amalan hidup berjiran dapat dipupuk
di kalangan kanak-kanak. Matlamat pengajaran haruslah menekankan pengamalan
budaya ini di kalangan kanak-kanak adalah lebih mudah. Bak kata pepatah,
“meluntur buluh biarlah dari rebunganya”.
Langkah meningkatkan
kesedaran di kalangan orang ramai juga tidak kurang pentingnya, mereka harus
selalu diingtkan agar mengunjungi antara sesame jiranpada waktu perayaan agar
mereka dapat mengenali antara satu sama lain. Begitu juga amalan mengadakan
rumah terbuka perlu digalakkan. Sikap individualistik dan berprasangka buruk
terhadap jiran seharusnya dihapuskan kerana sifat ini menghalang pembentukan
budaya terseut.
Memandangkan amalan
hidup berjiran dapat menjamin pewujudan masyarakat penyayang yang amat penting
dalam negara majmuk seperti di negara kita, maka kita mestilah sama-sama
mengamalkannya.
Daripada Abu Hurairah
r.a bahawasa Rasulullah S.A.W telah bersabda maksudnya :” Barangsiapa yang
beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia
diam. Barangsiapa yanga beriman dengan Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah
dia memualiakn jiran tetangganya. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hri
Akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya.” (hadis riwayat Bukhari dan
Muslim)
4.1
HAK
JIRAN YANG PERLU DIPELIHARA
Rasulullah s.a.w.
selalu dipesan oleh malaikat Jibril supaya berbuat baik kepada jiran. Dalam
sebuah hadis sahih; diriwayatkan daripada Aisyah r.a. Baginda Mulia telah
bersabda: “Jibril sentiasa berpesan kepadaku tentang jiran, sehingga aku
menyangka Jibril akan menjadikan jiran itu sebagai waris (kepada jirannya).”
(Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Tirmizi).
Sabda Rasulullah s.a.w.: “Tidak sempurna
iman, jika kamu tidur dalam kekenyangan sedang jiran tetangga mu menangis
kerana kelaparan.
Kes sosial yang pertama
dibicarakan di mahkamah Allah Subhanahuwata’ala di hari kiamat ialah tentang
jiran, samada kita mendakwa jiran atau jiran yang akan mendakwa kita. Misalnya
jiran kita uzur, miskin dan kita tidak pernah menolongnya. Dalam kes sepetti
ini, jiranlah yang akan mendakwa kita di akhirat nanti.
At-Tabrani meriwayatkan daripada Jabir r.a.
daripada Nabi s.a.w., Baginda bersabda; “Jiran itu 3 golongan iaitu, jiran
dengan 1 hak, iaitu jiran yang musyrik. Dia hanya ada hak kejiranan. Kedua,
jiran dengan 2 hak iaitu jiran yang beragama Islam. Dia ada hak kejiranan dan
ada hak Islam dan yang ketiga jiran dengan 3 hak iaitu jiran beragama Islam
yang mempunyai hubungan kekeluargaan. Dia ada hak kejiranan, ada hak Islam dan
ada hak hubungan kekeluargaan.”
Satu ketika Rasulullah SAW berkumpul
bersama dengan para sahabat. Kemudian salah seorang sahabat berkata bahawa dia
memiliki seorang jiran wanita yang sering berpuasa disiang hari dan di malam
harinya bersembahyang tahajjud. Tetapi Rasulullah mengatakan bahawa wanita itu
adalah ahli Neraka. Sahabat bertanya, mengapa demikian. Jawab Baginda
Rasulullah SAW, “Wanita itu selalu menyakiti jiran tetangga dengan lidahnya,
tidak ada kebaikan lagi baginya dan dia adalah ahli Neraka.
4.2
JIRAN
BUKAN ISLAM
Menjaga perhubungan sosial
dengan jiran tetangga adalah sesuatu yang amat dititik berat oleh Islam
sebagaimana menjaga perhubungan persaudaraan.Jiran terdiri daripada tiga yang
pertama jiran yang mempunyai satu hak, jiran yang mempunyai dua hak dan jiran
yang mempunyai tiga hak. Jiran yang mempunyai tiga hak ialah jiran seorang
Muslim yang ada hubungan kekeluargaan. Jiran yang mempunyai dua hak ialah jiran
seorang Muslim. Baginya hak sebagai orang Islam dan hak kejiranan. Manakala
jiran yang mempunyai satu hak ialah jiran seorang musyrik (hanya mempunyai hak
kejiranan).
Hak kejiranan adalah
menahan diri daripada melakukan perkara yang mendatangkan sakit hati jiran dan
melakukan kebajikan kepada mereka. Antaranya menziarahi ketika sakit, mengucap
tahniah dan takziah sesuatu perkara yang berlaku terhadap mereka, memaafkan
kesilapan, tidak mengintai-intai ke dalam rumah, tidak mencuri dengar perbualan
dan menutup rahsia dan keaiban mereka. merendahkan pandangan terhadap ahli
keluarga mereka dan mengambil berat terhadap keperluan ahli keluarga mereka
jika ketiadaan ketua keluarga di rumah.
Justeru, hak kejiranan
orang Islam dan bukan Islam adalah sama seperti bersopan santun, bertatasusila
dan bantu-membantu serta bekerjasama kecuali dalam perkara yang bercanggah
dengan akidah. syariat dan akhlak sebagai muslim. Contohnya, orang Islam tidak
boleh menerima jemputan majlis tari-menari atau majlis berunsur keagamaan jiran
bukan Islam.
4.3
ADAB
BERJIRAN TETANGGA MENURUT IMAN AL-GHAZALI
Kepentingan adab
berjiran amat penting dan dititik beratkan di dalam agama Islam. Adab semasa
pergaulan sesama jiran bermaksud segala sikap, percakapan di dalam perbualan,
senyuman, budi, pekerti, perangai, tingkahlaku dan tabiat mestilah ikhlas
semata-mata kerana Allah SWT dan ianya mestilah bersendikan Al-Quran dan
Al-Sunnah. Islam telah menggariskan beberapa adab yang perlu dipatuhi di dalam
kehidupan berjiran. Antara yang paling ditekankan ialah ketika berbicara sesama
jiran. Hal ini kerana, setiap apa yang dibicarakan oleh seseorang, ia
menggambarkan apa yang ada didalam kotak fikirannya serta perangainya. Bagi setiap
muslim, semasa bersosial perlu mengelak membicarakan sesuatu yang tidak
berfaedah.
Imam Al-Ghazali juga
telah turut menyenaraikan hak-hak seseorang muslim terhadap jirannya untuk kita
sama-sama mengambil iktibar dan pengajaran yang berguna sebagai panduan bersama
ketika berinteraksi dengan jiran tetangga iaitu:
i.
Hendaklah mendahulukan ucapan salam
kepadanya setiap kali bertemu
ii.
Jangan terlalu banyak bertanya kepadanya
tentang keadaannya sehari-hari
iii.
Menziarahi dirinya atau kaum keluarganya
apabila sakit ataupun ditimpa musibah
iv.
Menyatakan perasaan gembira apabila
mereka memperoleh kesenangan atau kurniaan Allah SWT
v.
Ampunilah segala kesalahan-kesalahan
atau keburukkannya, baik dengan apa-apa cara sekalipun
vi.
Jangan mengintai-ngintai apa yang dibawa
olehnya ke dalam rumahnya
4.4
Kedudukan
Jiran Menurut keutamaan
Dapat disimpulkan dari
ayat surah An-Nisa dan pelbagai hadith mengenai keutamaan jiran bahawa jiran
itu memiliki kedudukan berbeza mengikut keadaannya antara satu sama lain
seperti yang turut disebut oleh Al-Hafidz Imam Ibn Hajar ra
(lihat dalam Fathul
Bari m/s 441 Jilid 10).
Berikut ialah susunan
kedudukan jiran yang utama dan yang diatur menurut kedudukan yang lebih berhak
diberi keutamaan berbanding yang selepasnya :
1) Jiran yang muslim
yang paling dekat dengan pintu rumah
Berdasarkan hadith yang
banyak menyebut perihal darjat jiran yang antaranya daripada riwayat Aisyah
radiallahuanha yang berkata : “Wahai rasulullah, sesungguhnya aku ini memiliki
dua jiran dan kepada yang mana satukah hendak aku berikan hadiah ? Maka baginda
bersabda : “ Kepada yang lebih dekat dengan pintu rumah kamu”
(hadith sahih riwayat
Bukhari no. 2140)
2) Jiran muslim yang
memiliki hubungan kekeluargaan
Allah berfirman :
وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى
“..jiran tetangga yang
berhubungan dekat” (An-Nisa: 36).
Baginda rasulullah
salallahualaihiwasalam juga bersabda : “Sedekah ke atas orang yang miskin itu
pahalanya sedekah tetapi sedekah ke atas kaum kerabat baginya dua iaitu pahala
sedekah dan dapat mengeratkan hubungan” .
(hadith sahih riwayat
Nasaie no. 2582 dan Tirmidzi no. 658, Ibn Majah no. 1844 dan Ahmad 16276 serta
Darimi dan Baihaqi juga Hakim dengan Isnad yang sahih, disahihkan oleh Ibn
Khuzaimah dan Ibn Hibban dan dihasankan oleh Tirmidzi).
3) Jiran muslim yang
berilmu dan alim serta memiliki fadhilat
Allah berfirman :
يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ
ءَامَنُوا مِنْكُم وَالَّذِينَ أُوتُوْا العِلْمَ دَرَجَاتِ
“ Dan Allah mengangkat
darjat orang yang beriman dan yang memiliki ilmu beberapa darjat dan
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.” (Al-Mujadalah :11).
Juga dari riwayat yang
dibawa oleh Imam Khatib Al-Baghdadi yang menyebut bahawa telah berkata Muhammad
Al-Basri “ Diluaskan majlis (dberi penghormatan dalam majlis) kepada penghafaz
Al-quran, ulama’ dan golongan tua dalam agama.”
(Lihat Khatib Al-Baghdadi
dalam Jami’ Akhlaq Rawi wa Adab Sima’,m/s 393).
4) Jiran muslim yang
soleh dan beribadah
Allah swt berfirman :
أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا
كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا لاَ يَسْتَوُونَ
“ Apakah keadaan orang
yang beriman itu sama halnya seperti orang yang fasiq ? Sungguh mereka tidak
sama” (As-Sajadah : 18).
5.0
LAMPIRAN
Keratan
akhbar :
6.0
PENUTUP
Perpaduan antara kaum adalah kunci kemakmuran
dan kesejahteraan negara kita. Tanpa perpaduan, negara akan berada dalam
keadaan kucar kacir dan masyarakat tidak lagi dapat hidup dalam aman damai.
Bagi mempastikan perpaduan dan kemakmuran ini kekal ianya perlu dimulai dengan
hubungan baik sesama jiran. Jiran yang baik adalah jiran yang berjaya memupuk
semangat tolenrasi, percaya mempercayai dan perkongsian bijak antara mereka.
Sekiranya ini diabaikan maka lambat-laun ia akan mencetuskan bibit-bibit
permusuhan dan perkauman yang akhirnya merebak kepada huru-hara, perpecahan dan
perbalahan.
Kesimpulannya ialah, ajaran Islam menuntut kita bercampur
gaul dan bermesra dengan masyarakat. Salah satu kumpulan manusia yang memainkan
peranan besar meningkatkan kebahagiaan keluarga ialah jiran. Jiran yang tinggal
dalam lingkungan rumah kita adalah orang yang paling hampir dan yang paling
layak untuk memberi bantuan dan pertolongan. Berdasarkan besar peranan jiran
ini, maka suka penulis cadangkan agar kita kembali kepada Al-Quran dan
Al-Sunnah dalam menjaga silaturarahim dan adab-adab terhadap jiran tetangga.
Dalam hal ini Islam memberi penghargaan yang tinggi kepada jiran.
7.0
RUJUKAN
Buku
- Komunikasi dan penyiaran islam
Sumber internet
- http://efoliokki.blogspot.com/
- http://konsepkejiranan97.blogspot.com/2017/07/konsep-kejiranan.html
- https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/12/402870/bergaduh-dengan-jiran-sampai-ditikam
Comments
Post a Comment